W
Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym prowadzimy kształcenie na poziomie podstawowym
i ponadpodstawowym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Do szkół przyjmowane są wszystkie dzieci, które posiadają aktualne orzeczenie
z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o stopniu niepełnosprawności
i potrzebie kształcenia specjalnego, zgodę rodziców na kształcenie
w placówce oraz skierowanie ze Starostwa Powiatowego.
Nasza działalność dydaktyczna i opiekuńczo-wychowawcza realizowana jest na szkolnych zajęciach edukacyjnych, rewalidacyjnych, pozalekcyjnych oraz w grupach opiekuńczo-wychowawczych (Internat).
Praca pedagogiczna z każdym dzieckiem opiera się na Indywidualnych Programach Edukacyjnych
i Edukacyjno - Terapeutycznych. Nauczanym
w placówce językiem obcym jest język angielski.
Istnieje możliwość przedłużenia kształcenia na jeden rok na poziomie każdego etapu edukacyjnego w ostatnim roku nauki.
W budynku głównym przy ul. Moniuszki 22E zajęcia prowadzone są dla grupy opiekuńczo-wychowawczej, szkoły podstawowej dla uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym
i znacznym.
W budynku przy ul. Rzemieślniczej 4 mają swoją siedzibę szkoła zawodowa.
W Ośrodku znajdują się następujące pracownie specjalistyczne:
- pracownie komputerowe
- pracownia gastronomiczna
- gabinet logopedyczny
- sala do zajęć rewalidacyjnych - urządzona na wzór sal doświadczania świata
W budynkach znajduje się również: biblioteka, gabinet pielęgniarki, izolatka.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy zatrudnia wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczno-wychowawczą oraz specjalistów takich jak: psycholog, pedagog, logopeda, terapeuci.
Stosujemy w pracy z dziećmi i młodzieżą sprawdzone, nowoczesne metody kształcenia
i pracy rewalidacyjnej. Prowadzimy różnorodne zajęcia miedzy innymi: gimnastykę korekcyjną, usprawnianie manualne, muzykoterapię, biblioterapię, alternatywne metody komunikowania się. Dzięki temu dajemy dzieciom możliwość rozwijania swoich zainteresowań muzycznych, plastycznych, sportowych, ekologicznych, komputerowych
i teatralnych.
Uczniowie uczestniczą także w różnych akcjach na rzecz środowiska np.: Sprzątanie Świata, w konkursach, programach
i projektach. W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie z klasy I, II i III SP przystąpili do udziału
w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym "Europa i ja", którego celem jest między innymi przybliżenie uczniom podstawowej wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie, integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie, nauka przez zabawę.
Nasi uczniowie uczestniczą bardzo aktywnie w życiu szkoły, biorą udział w konkursach organizowanych na terenie szkoły i regionu
i odnoszą sukcesy. Organizują także samodzielnie różnego rodzaju imprezy klasowe, szkolne i integracyjne, wyjazdy do teatru, wycieczki
i biwaki, oglądanie wystaw sztuki itp.
Dzieci bardzo chętnie biorą udział w apelach i sami również przygotowują ciekawe apele okolicznościowe.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju, ma na celu pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole (od 0 do 8 r.ż.).
Podmiotem wczesnego wspomagania rozwoju jest małe dziecko, u którego wykryto nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, m.in.: wcześniactwo, zaburzenia genetyczne, wady wrodzone, uszkodzenia narządów zmysłów (wzrok, słuch), problemy neurologiczne, uszkodzenia lub zaburzenia centralnego układu nerwowego, uszkodzenia lub zaburzenia aparatu ruchowego.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji sensorycznej (wielozmysłowej), rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się
w przestrzeni, kształtowanie i usprawnianie umiejętności samoobsługi i funkcjonowania
w środowisku.
Nasi specjaliści:
- psycholog
- logopeda
- pedagodzy specjalni (min. oligofrenopedagodzy, tyflopedagog )
- terapeuci
W ośrodku prowadzimy różnego rodzaju terapie:
- Hipoterapia
- Kynoterapia
- Terapia pedagogiczna
- Usprawnianie zaburzonych funkcji psychomotorycznych
- Poprawianie wad wymowy
- Biblioterapia
- Terapia metodą EEG Biofeedback
- Gimnastyka korekcyjna
- Usprawnianie ruchowe
- Usprawnianie manualne
|
- Alternatywne metody porozumiewania się
- Teatroterapia
- Muzykoterapia
- Ergoterapia
- Socjoterapia
- Hortikuloterapia
- Arteterapia
- Terapia polisensoryczna
- Masaż Shantali Special Care
- Terapia z dzieckiem autystycznym
|
Świetlica
Świetlica to miejsce sprzyjające prawidłowemu i wszechstronnemu rozwojowi osobowości dzieci.
Podczas zajęć świetlicowych wychowankowie maja możliwość zaspokajania potrzeb twórczych i rekreacyjnych. Działalność kreatywna pozwala kształtować
i rozwijać zainteresowania, wykrywać uzdolnienia u dzieci oraz stwarzać warunki dla ich rozwoju, rozbudzać aktywność społeczną i postawy twórcze,
a także umiejętności współżycia i współdziałania
w zespole. Działalność kreatywną realizuje się podczas zajęć takich jak: rysowanie, malowanie, śpiew, teatrzyk. Celem istnienia świetlicy jest stworzenie odpowiednich warunków do odpoczynku
i regeneracji sił, rozrywki, wyzwalania pozytywnych emocji, rozwijania indywidualnych zdolności
i zainteresowań wychowanków.
W roku szkolnym 2022/2023 świetlica szkolna przystąpiła
do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”. To projekt, który zaprasza dzieci
do twórczej aktywności w czasie zabawy. Wprowadza w świat sztuki, zapoznaje z wybranymi dziełami, kształtuje wyobraźnię.
Szkolny Bus
Ośrodek dysponuje nowym busem przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych. Dzięki temu, wychodząc naprzeciw potrzebom naszych uczniów, mających problemy z samodzielnym poruszaniem się, zorganizowaliśmy im dojazdy i powroty ze szkoły. Wychowankowie korzystają z niego również podczas wyjazdów na konkursy, zawody, przeglądy teatralne, wycieczki
i inne imprezy kulturalno – rekreacyjne.